De Zweethut

De zweethut is niet alleen om het lichaam te reinigen, maar vooral ook de geest en het hart. Het brengt een terugkeren naar de oorspronkelijke staat. Een wedergeboorte als kind van Moeder Aarde, verbonden met alles dat bestaat.
Het is een onbeschrijflijke totale zintuiglijke onderdompeling in een samengaan van alle elementen: de hitte, de dampen, de stenen, het vuur, het water, het donker, de stilte, het sissen van de stenen, de geuren van de kruiden…
Het is geweldig en weldadig.

Al jaren doe ik zweethutten, overal ter wereld en in vele vormen. Mijn eerste zweethut deed ik op 21 december, midwinter.
Terwijl we in het donker van de hut zaten begon het buiten te sneeuwen. Toen we uit de donkere hitte kropen ontmoetten we een witte koude helderheid. Wat een geweldig contrast tussen binnen en buiten. Deze eerste zweethut was een ontdekking voor me. Ik werd me ervan bewust dat wanneer mijn ogen niets zagen, mijn andere zintuigen gingen zien. Ik kon precies vertellen hoe en waar iedereen zat en hoe het hen vergaan was. Die eerste jaren zat ik maandelijks in een zweethut in Nederland, die meestal op Noord-Amerikaanse wijze verlopen; een hut van wilgentakken, bedekt met dekens, een vuur met stenen buiten.

Waarom maakt een zweethut bij Nicole speciaal
Nicole is geaard en warm aanwezig, ze schept een veilige bedding waarin je jezelf kunt zijn. Voor mensen die voor het eerst de hut in gaan, legt ze alles duidelijk uit. De liederen die ze zingt zijn Nederlandstalig en makkelijk mee te zingen. Ze heeft een diepe verbinding met de voorouders van deze bodem en gaat ver terug in de tijd. De ceremonies zijn mooi. Een meer inheemse zweethut kun je niet krijgen.

Heb je Boeddha in de polder al gezien waarbij Joris Linssen de zweethut ingaat bij Nicole?
“Het werd één van de meest intense ervaringen uit mijn zijn leven.” zei Joris later. bron

Samen houthakken hoort bij de voorbereiding

Meer vormen van zweethutten
Later maakte ik kennis met andere manieren; de chuj of tuj van de Mam Maya in Guatemala; een lemen hut waar het vuur binnen werd gestookt en de ruimte en de kan water heel warm wordt en waar je in je eentje naar binnen gaat voor een reiniging.
De Temazcal; de Mexicaanse lemen hut waar soms het vuur tegen de zijkant wordt gestookt en die dan binnen in het midden een waterbad heeft waar je een ceremoniële onderdompeling kunt krijgen.
De banja, Russische sauna, in Siberië met naast de zweetruimte de aangrenzende wasruimte met heet en koud water. Zweden kent de bastu; zweedse sauna.

Ook in inheems Nederland kenden we al 3600 jaar geleden de zweethut. De restanten ervan zijn gevonden bij Nijmegen. Lees meer



WAT
Er is een hut: een laag halfrond staketsel gebouwd van wilgentenen, waarover dekens worden gedaan, zoveel dat het binnen donker zal zijn wanneer je de deur (dekens) sluit. Dit is als het ware de dikke zwangere buik van Moeder Aarde. In het midden van deze hut zit een kuil; hier zullen de stenen liggen wanneer ze heet zijn. Rondom deze stenen gaan wij in een cirkel zitten. De deur gaat dicht en de warmte van de stenen verspreidt zich door de hele hut. Dan wordt er water over de stenen gegoten, je hoort ze sissen en de stoom stijgt op om je dieper te verwarmen.

Buiten is de vuurplek; een zorgvuldig opgebouwd vuur waarin de stenen zullen worden neergelegd om ze te laten verwarmen door het vuur. De vuurman/vrouw verzorgen de stenen en hoeden en voeden het vuur.

Naast de hut is het aarde-altaar; het is de aarde die uit de kuil van de hut komt en direct in verbinding blijft met deze hut. Op het altaar kun je alles leggen wat niet de hut mee in kan, krachtvoorwerpen, sieraden, etc. en wat je wel de kracht van de hut wilt meegeven.

Als de deur is gesloten zullen we trommelen en zingen, bij voorkeur in het Nederlands, ons lichaam zweet, het ego smelt, en onze geest gaat op zoek naar zijn bron.
De ceremonie bestaat uit vier rondes, ieder verbonden met één van de windrichtingen. Oosten, Zuiden, Westen en Noorden. Iedere ronde met een andere energie, helpers en functie.
Steeds zal tussen de rondes door de deur van de hut opengaan en kan er water gedronken worden. Elke ceremonie heeft zijn eigen natuurlijke ritme, en we volgen dat ritme, naar het gebied buiten de tijd.



BELEEF HET ZELF
Start 10.00 uur tot ong 19.00 incl. de gedeelde maaltijd. (Ik zorg voor soep)

3 november 2024
Anam Cara Sacred Grounds, Harderwijkerweg 2, 6816 VA Arnhem, Nederland
Met deze zweethut vieren we Samhain; het Keltisch nieuwjaar; het einde van de zomer en het begin van de winter, een tijd van duisternis en kou. Deze dagen vervaagt de grens tussen onze wereld en die van de geesten en de ‘deur’ naar de andere wereld wordt een stukje geopend.  Het is een mooi moment om stil te staan bij jezelf, je binnenwereld en je innerlijk vuur en de plannen die er in je leven. Maar ook om los ta laten wat je niet meer dient. Om hulp te vragen aan de andere wereld. Om contact te maken met je voorouders en om geliefde overledenen te eren. Daarvoor mag je foto’s of objecten van hen meenemen en op het altaar voor de hut leggen.
En vergeet je persoonlijke krachtobjecten niet als je die hebt.

Het is een gemengde hut voor mannen en vrouwen. En in principe een geklede hut.
(een omslagdoek, rok of wijde katoenen jurk voor vrouwen en korte broek voor mannen)



PRAKTISCH

We doen gezamenlijk de voorbereidingen voor de ceremonie: we zagen en hakken hout, bedekken de hut met dekens, maken de ceremonieplek tot een mooie en heilige plek, en koken het eten voor na de zweethut. Er is tijd en ruimte om echt op de plek aan te komen, te zakken en elkaar te spreken.
Ook krijg je uitleg over de ceremonie als het je eerste keer is.

De groepen bestaan uit 6 -12 mensen, van alle leeftijden.

Vrouwen in hun maantijd zijn van harte welkom om mee te doen. Het is een eer.
Bij gezondheidsklachten of andere klachten graag even van tevoren overleggen, in de meeste gevallen zal de zweethut vooral een heilzaam effect hebben, en meestal kunnen we wel een manier vinden waarop je prettig mee kunt doen met de ceremonie.

Bijdrage: voor een ééndaagse zweethut: €115,- p.p.

Meenemen:
– goede kleding waarmee je de hele dag buiten kunt zijn
– 2 handdoeken ( 1 om op te zitten)
– je persoonlijke spirituele voorwerpen (deze kun je op het altaar buiten de hut neerleggen)
– een bedankje voor de vuurman of vuurvrouw
– iets voor de gezamenlijke maaltijd


(eventueel)
Overnachting kan (soms) in eigen tent. We zijn ook een aantal caravans en andere slaapplekken te huur.

Meld je aan voor de nieuwsbrief voor agenda updates.

“Het was één van de meest intense ervaringen uit mijn leven.”
Joris Linssen
Boeddha in de Polder

Het was de vierde zweethut in mijn leven en ik vond het heel indrukwekkend hoe Nicole de hut geleid heeft.  Er was een mooie volgorde in de dag. Het voelde heel aards om in de hut te zijn,
lekker op het zwarte zand van moeder aarde. Voor mijn gevoel kon ik echt naar binnen keren,
hierin was Nicole haar begeleiding heel fijn! Ze had oog voor iedereen en kon goed inspelen
op ieders persoonlijke behoefte. Kortom het is een dikke aanrader!”
Liefs Linda 

“De plek en ceremonie vond ik heel fijn, de rust, geen haast, het gevoel dat ik vragen durfde te stellen, dus me veilig voelde. Het samen zijn in de hut en me toch, mede door het donker, met mezelf kon zijn . De hele dag niet eten en heel lang op de grond in de hut kúnnen zitten, zonder weerstand in mijn rug . Wouw wat een mooie ervaring is dat voor mij . Dank je wel Nicole voor jouw fijne begeleiding. Het werkt nog steeds door.” Joke


“Ik kan niet tegen zweverigheid. Jij bent heel aards.
Je was precies zoals op tv bij Boeddha in de Polder. Daar houd ik van.”
Bas

“Maandagochtend om 4 uur op voor een prachtige zweethut ceremonie met 23 medewerkers tussen de 18 en 72 jaar oud! Onder de bezielende leiding van Nicole met 2 geweldige vuurvrouwen.
Intens, verdiepend, uitdagend, ontroerend, helend, verbindend.
En daarna heerlijk koelen in t gras in de onder de waterslang.”
Margreet over de ochtend zweethut op vrouwenfestival Lorelei

Back to site top